چرا مصرف سرم‌های حاوی آنتی اکسیدان برای پوست مهم است

21 شهریور‌ماه 1402

چرا مصرف سرم‌های حاوی آنتی اکسیدان برای پوست مهم است

زمانی که یک اتم یا ین، یک یا چند الکترون از دست می‌دهد اکسیداسیون اتفاق می‌افتد. این فرآیند موجب تولید اکسیدها یا رادیکال‌های آزاد می‌شود که در بعضی مواقع به از بین رفتن سلول‌ها و آسیب منجر می‌شود. اکسیدان‌ها نقش مهمی در تخریب دیواره پوست داشته و سلامت پوست و مو را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در واقع یکی از عوامل اصلی پیری پوست تخریب سلولی توسط رادیکال آزاد است. آنتی اکسیدان به تعادل رادیکال‌های آزاد در بدن کمک کرده و از آسیب اکسیداسیونی در پوست جلوگیری می‌کنند.

این ماده منبع مهمی برای مهار رادیکال‌های آزاد است که در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست و مو وجود دارد. در این مقاله سعی داریم تاثیر آن را بر سلامت پوست بررسی کرده و فواید آن را شرح دهیم.

آنتی اکسیدان چیست؟

آنتی اکسیدان فعالیت اکسیدانی در بدن را کاهش داده و از آسیب‌های اکسیداسیون و تولید رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند. رادیکال‌های آزاد موجب پیری زودرس بوده و می‌توانند به پوست آسیب بزنند. آنتی اکسیدان آثار مخرب رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و از پوست محافظت می‌کند. این ماده به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود اما با افزایش سن میزان آن کاهش می‌یابد. همچنین در مواد غذایی از جمله میوه‌، سبزیجات و غذاهای گیاهی وجود داشته و به صورت موضعی یا خوراکی در برخی محصولات مراقبتی از جمله سرم جهت جوانسازی و حفظ سلامت پوست موجود است.

یکی از ویژگی‌های مهم آنتی اکسیدان محلول بودن در آب و در چربی است. این خصوصیت موجب محافظت از سلول در داخل و خارج آن می‌شود. آن‌ها نقطه مقابل رادیکال آزاد هستند و از آسیب رسیدن به سلول‌ها جلوگیری می‌کنند. ترکیبات این ماده در محصولات مراقبت از پوست و برخی لوازم آرایش استفاده شده و نیاز به نسخه ندارد. استفاده از آن به صورت موضعی مثل سرم، خاصیت ضد پیری داشته و در جوانسازی و زیبایی پوست تاثیر بسزائی دارد.

مزایای آنتی اکسیدان

مهمترین مزایای آنتی اکسیدان برای پوست

آنتی اکسیدان با کاهش میزان رادیکال آزاد در بدن، نقش مهمی در حفظ سلامت پوست و مو دارد. رادیکال آزاد عامل بوجود آمدن چین و چروک و پیری پوست است. این ماده بی‌نظیر موجب کاهش واکنش‌های التهابی پوست در برابر اشعه مضر آفتاب شده و از آفتاب سوختگی و آسیب آن جلوگیری می‌کند. کمپانی‌های آرایشی و بهداشتی با بهره گیری از خواص این ماده معجزه‌آسا محصولات مراقبتی با خواص ضد پیری و جوانساز تولید و به بازار عرضه کرده‌اند که در ادامه به بررسی فواید آنتی اکسیدان‌ها برای پوست می‌پردازیم.

  • جوانسازی و جلوگیری از پیری زودرس

پوست بر اثر افزایش سن و آسیب اکسیداسیونی که توسط رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌شود دچار چین و چروک و پیری زودرس می‌شود. رادیکال‌های آزاد موجب تخریب کلاژن و الاستین، دو پروتئین مهم در پوست شده و با کاهش انعطاف‌پذیری و سفتی، در شکل گیری چین و چروک موثر است. اکسیداسیون موجب شکسته شدن ساختار کلاژن شده و فرآیند ترمیم پوست را به تعویق می‌اندازد. آنتی اکسیدان با از بین بردن رادیکال‌های آزاد به مهار این علائم کمک کرده و سرعت روند پیری پوست را کاهش می‌دهد.

  • محافظت در برابر آفتاب سوختگی

آنتی اکسیدان خاصیت ضد التهابی داشته و از سوختگی پوست در برابر آفتاب جلوگیری می‌کند. این ماده از از پوست در برابر آسیب اشعه‌های UVA و UVB محافظت کرده و واکنش‌های التهابی پوست را کاهش می‌دهد. همچنین با محافظت از سلول‌های پوست سپر محافظتی قوی در مقابل آسیب اشعه خورشید و پیری زودرس پوست دارد. این ماده ضد التهابی لایه بیرونی پوست را در برابر آسیب عوامل محیطی و رادیکال‌های آزاد مقاوم می‌کند.

  • تسریع فرآیند ترمیم پوست

التهابات پوستی موجب کند شدن روند ترمیم پوست شده و پوست ملتهب می‌تواند ترمیم و بازسازی سلول‌های پوست را به تعویق بیندازد. آنتی اکسیدان‌ها نقش مهمی در ترمیم و بازسازی پوست داشته و قادرند با افزایش جریان خون موجب بهبود وضعیت ترمیم پوست شوند. برخی از آنتی اکسیدان‌ها از جمله ویتامین ای و سی در تحریک تولید کلاژن موثر بوده که موجب بهبود بافت پوست و جوانسازی شده و اثر تسکین دهنده‌ای روی پوست دارد.

  • روشن شدن رنگ پوست

علاوه بر رادیکال‌های آزاد سوختگی بر اثر تابش شدید نور آفتاب به تولید رنگدانه‌های ملانین بیشتر و ایجاد لک‌های قهوه‌ای و تیره شدن پوست منجر می‌شود. آنتی اکسیدان با خنثی کردن اثر رادیکال‌های آزاد از پوست محافظت کرده و مانع از تغییر رنگ و تولید غیر طبیعی رنگدانه‌های پوست می‌شود. ویتامین سی به دلیل دارا بودن این ماده ارزشمند در تحریک تولید ملانین در بدن موثر است.

  • افزایش کلاژن سازی پوست

آنتی اکسیدان پوست را برای ساخت کلاژن بیشتر تحریک کرده و تاثیر مثبتی بر چین و چروک پوست دارند. کلاژن یک پروتئین حیاتی برای بدن بوده که به پوست استحکام و جوانی می‌بخشد. این ماده با افزایش خاصیت ارتجاعی پوست مانع از پیری زودرس و ایجاد لک شده و با حفظ آب میان بافتی از خشکی و چین و چروک پوست جلوگیری می‌کند.

بهترین آنتی اکسیدان

معایب آنتی اکسیدان

یکی از معایب این ماده عدم اطمینان در میزان اثرگذاری این محصول برای افراد مختلف است. جذب آنتی اکسیدان توسط پوست به فرمولاسیون محصول مراقبتی وابسته بوده و مصرف بیش از حد آن مضر است. زیاده‌روی در مصرف این ماده خطر آفرین بوده و ممکن است موجب افزایش واکنش‌های اکسیداتیو شود. ممکن است مکمل‌های آنتی اکسیدان با برخی داروها در تعارض باشند و سلامت ما را به خطر بیندازند. مصرف زیاد آنتی اکسیدان توصیه نشده و می‌تواند عوارضی در پی داشته باشد.

بهترین آنتی اکسیدان‌ها برای پوست

آنتی اکسیدان‌ها انواع مختلفی داشته که برخی از آن‌ها از سایرین قوی‌تر هستند. این ماده در لیست مواد تشکیل دهنده محصولات مراقبت از پوست دیده نمی‌شود اما شامل گروه گسترده‌ای از ترکیبات می‌شود که آسیب رادیکال‌های آزاد را به طور چشم‌گیری کاهش می‌دهند.

برخی از مدل‌های این ماده در کرم‌های ضد آفتاب جهت محافظت از آسیب اشعه ماورای بنفش و برخی دیگر در سایر محصولات مراقبتی به کار گرفته می‌شوند. با توجه به ساختار متفاوت و مدل‌های مختلف این ماده می‌توانید بهترین محصول را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید.

در زیر به برخی از قوی‌ترین ترکیبات آنتی اکسیدان اشاره می‌کنیم.

  • ویتامین C
  • کوآنزیم Q10
  • ویتامین E
  • نیاسین آمید B3
  • رتینول (ویتامین A)
  • پلی فنول‌ها
  • رسوراترول
  • عصاره‌های گیاهی
  • کورکومین
  • اسید فرولیک

سرم آنتی اکسیدان

معرفی بهترین سرم‌های آنتی اکسیدان برای پوست

اسید فرولیک معمولا در شکل سرم موجود است و ماده‌ای غنی از آنتی اکسیدان است. بیشترین اثرگذاری این محصول زمانی است که به طور موضعی بر روی پوست مصرف می‌شود. همچنین با ترکیب دیگر ویتامین‌ها مثل E و C موجب اثرگذاری بیشتری خواهد شد. اسید فرولیک خاصیت ضد پیری داشته و مهار کننده رادیکال‌های آزاد است. سرم رسوراترول و فرولیک اسید اوردینری بهترین سرم ضد پیری بوده که خاصیت آنتی اکسیدانی قوی داشته و از پوست در برابر آسیب اکسیداتیو و پیری زودرس جلوگیری می‌کند. یکی از پیشرفت‌های برند اوردینری همین بکارگیری اسید فرولیک همراه دیگر ویتامین‌ها در سرم‌های تولیدی خود است.

نیاسینامید یا ویتامین B3 آنتی اکسیدانی قدرتمند است که موجب بهبود بافت و رنگ پوست می‌شود. این ماده خواص ضد التهابی داشته و در کاهش خطوط ریز و چین و چروک موثر است. این ویتامین روزاسه و آکنه را درمان کرده و قرمزی را از بین می‌برد. سرم نیاسینامید اوردینری پرفروش‌ترین سرم کاهش دهنده منافذ بوده و قابل استفاده برای انواع پوست بدون ایجاد حساسیت است. این سرم در روشن کردن رنگ و تقویت بافت پوست موثر بوده و می‌توانید از آن در روتین مراقبت از پوست صبح و شب استفاده کنید.

رتینول یا ویتامین A، جوانساز پوست بوده و با دارا بودن ساختار مولکولی کوچک براحتی در پوست نفوذ کرده و ترمیم و بازسازی پوست را تسریع می‌بخشد. این آنتی اکسیدان در تحریک تولید کلاژن موثر بوده و خواص ضد پیری دارد. سرم رتینول اوردینری محبوب‌ترین سرم ضد چروک و لایه‌بردار است که خواص آنتی اکسیدانی دارد. ویتامین A یک درمان موضعی بوده که برای بهبود بافت پوست مفید است. این سرم از بین برنده لک بوده و به عنوان یک محصول ضد پیری شناخته می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله درباره آنتی اکسیدان و مزایای آن برای پوست صحبت کردیم و به معرفی بهترین محصولات حاوی این ماده ارزشمند پرداختیم. همانطور که گفتیم این ماده اثرات منفی رادیکال‌های آزاد را از بین برده و از پوست در برابر آسیب عوامل محیطی محافظت می‌کند. محصولات فراوانی در بازار وجود دارند که حاوی این ویتامین و ترکیبات حاوی آن هستند که هر فرد با توجه به نیاز پوست خود می‌تواند آن‌ها را انتخاب کرده و به حفظ سلامت پوست خود کمک کند.

همچنین با مطالعه مقاله “معرفی انواع سرم های پوستی” می توانید با انواع سرم و موارد مصرف آن ها آشنا شوید.

منابع: medicalnewstoday

دیدگاه کاربران

هیچ دیدگاهی برای این مقاله نوشته نشده است.

دیدگاه شما

محصولات جدید فروشگاه هیوا

28%
سرم ترمیم کننده و ضد چروک اسمارت کلینیک ۵۰ میل
سرم ترمیم کننده و ضد چروک اسمارت کلینیک ۵۰ میل
3,200,000 تومان
2,300,000 تومان
15%
سرم التیام بخش و ترمیم بریر اوردینری The Ordinary Soothing and Barrier Support Serum
سرم التیام بخش و ترمیم بریر اوردینری The Ordinary Soothing and Barrier Support Serum
1,980,000 تومان
1,670,000 تومان
22%
ضدلک بسیار قوی ایون بتر کلینیک حجم 10 میلی لیتر
ضدلک بسیار قوی ایون بتر کلینیک حجم 10 میلی لیتر
1,980,000 تومان
1,540,000 تومان
28%
کرم دور چشم بنفیانس شیسیدو اورجینال
کرم دور چشم بنفیانس شیسیدو اورجینال
3,900,000 تومان
2,780,000 تومان
34%
مرطوب کننده دراماتیکالی پوست مختلط چرب دیفرنت کلینیک حجم 60 میل
مرطوب کننده دراماتیکالی پوست مختلط چرب دیفرنت کلینیک حجم 60 میل
980,000 تومان
640,000 تومان
30%
ضد آفتاب ضد لک اکتیو یونیفای ایزدین ACTIVE UNIFY SPF+50 حجم 50 میل
ضد آفتاب ضد لک اکتیو یونیفای ایزدین ACTIVE UNIFY SPF+50 حجم 50 میل
1,780,000 تومان
1,230,000 تومان
26%
سرم ضد لک کلینیک even better ۱۰۰ میل
سرم ضد لک کلینیک even better ۱۰۰ میل
3,400,000 تومان
2,500,000 تومان
31%
صابون ضد قارچ و خوشبو کننده پا
صابون ضد قارچ و خوشبو کننده پا
129,000 تومان
89,000 تومان

بیشتر بخوانید