جوش های پوستی و عوامل به وجود آورنده آن

09 تیر‌ماه 1401

جوش های پوستی و عوامل به وجود آورنده آن

آشنایی با جوش

جوش یک بیماری پوستی خیلی متداول بوده که معمولاً در قسمت های صورت ، پیشانی ، قفسه‌ی  سینه ، شانه ها و بخش بالایی کمر به وجود می‌آید.  ژنتیک ، اضطراب ، کلسترول زیاد و به کار بردن محصولات مراقبتی که دارای روغن یا چربی هستند از قبیل مواردی بوده که باعث بروز جوش خواهند شد. جوش اغلب برای نوجوانان اتفاق می‌افتد ولی امکان دارد در هر سنی برای هر شخصی رخ دهد. اگر منفذهای پوست شما به واسطه‌ی مو ، سبوم که یک ماده‌ی چرب بوده و یاخته‌های مرده ببندد جوش به وجود می‌آید. این مسدود شدن ها موجب به وجود آمدن جوش ‌های سر سیاه ، سر سفید ، ندول‌ها و نوع‌های دیگر جوش‌ خواهد شد. اگر شما جوش زده‌اید آگاه باشید که تنها نیستید. همان طور که گفته شد این مشکل پوستی خیلی متداول بوده و خیلی از اشخاص به آن دچار می‌شوند. طبق آمار گرفته شده درصد بالایی از افراد بین سنین 11 تا 30 سال به صورت جزئی جوش می‌زنند و اکثر مردم در دوره‌ای از زندگی خود با این مشکل روبه‌رو شده‌اند.

 

جوش در چه افرادی ایجادمی‌شود

این مشکل پوستی امکان دارد نوجوانان و بزرگسالان جوان را درگیر خود کند. خیلی از اشخاص تا سنین بیست تا سی سال و پس از آن با جوش درگیر خواهند بود. حتی برای بعضی از افراد این مشکل پوستی اولین بار در سنین بالای سی سال رخ می‌دهد.

بیشترین مناطق درگیر جوش

چهره ، پیشانی ، سینه ، شانه ها و بخش بالایی پشت شما بیشترین نواحی بوده که امکان دارد جوش بزند. غده ها در تمام بدن شما وجود داشته ، ولی در جاهایی که بیان کردیم این غده‌ها بیشتر هستند. جوش هایی که بدن می‌زند احتمال دارد جزئی ، متوسط یا خیلی شدید باشند.

انواع جوش

همان طور که بیان شد جوش ها به شکل های گوناگونی پدیدار می‌شوند ، از لکه های کوچک گرفته تا کیست های خطرناک. در زیر انواع متداول جوش ها را برای شما بیان خواهیم کرد :

  • برآمدگی های (کومدون ) بسته یا جوش های سر سفید
  • برآمدگی های ( کومدون ) باز یا جوش های سر سیاه
  • پوسچول یا جوش های التهابی که از عفونت برخوردار هستند
  • پاپول ها یا برجستگی های ریز قرمز رنگ
  • کیست ها یا جوش های زیر پوستی درد‌آور و حاوی عفونت
  • ندول ها یا جوش های زیر پوستی محکم و درد‌آور

هر یک از انواع جوش ها احتیاج به معالجه‌ها‌ی گوناگونی خواهد داشت. اگر خیلی زود اقدام به درمان جوش نمایید می‌توانید مشکلات پوستی طولانی مدت ناشی از آن مثل به وجود آمدن فرورفتگی ها و جای زخم ( اسکار ) را کم کنید. جوش ها بسته به اینکه موجب به وجود آمدن التهاب پوست در نواحی اطراف خواهند شد یا نه به دو گروه جوش های التهابی و غیر التهابی بخش بندی می‌شوند. بیشتر جوش های خفیف با انجام دادن مراقبت های خانگی پاسخ داده و رفع می‌شوند. ولی ، اشخاصی که جوش شدید یا طولانی مدت دارند باید به نزد متخصص پوست بروند. نوع هایی از جوش های غیرالتهابی جوش های سرسفید و سرسیاه می‌باشند که اغلب شکل جزئی جوش بوده و ورم یا درد به وجود نمی‌آورند. پوسچول ، پاپول ، کیست و ندول ها از نوع جوش های التهابی بوده که به دو بخش خفیف و شدید تقسیم می‌شوند. در زیر به شرح انواع جوش و درمان آن ها می‌پردازیم :

  • برآمدگیهای (کومدون )سر بسته یا جوشهای سرسفید

در اصطلاح پزشکی به جوش های سرسفید کومدون های بسته می‌گویند. این نوع از جوش ها برآمده  بوده و گوشتی رنگ می‌باشند. در پوست ‌هایی که روشن‌ بوده اغلب یک مرکز سفید و دایره‌ وار دارند که به واسطه‌ی هاله‌ای قرمز رنگ احاطه شده‌اند. در پوست هایی که سبزه هستند ، ممکن است اطراف جوش تیره یا حتی ارغوانی به نظر برسد. این نوع از جوش ها اغلب موجب ایجاد جای زخم نشده و جای آن ها باقی نمی‌ماند. در بعضی مواقع یک مو از مرکز یک سر سفید پدیدار می‌شود یا در درون آن لکه ایجاد می‌شود. پوست در اطراف این نوع جوش امکان دارد محکم یا چروک شده به نظر برسد ، به خصوص در زمانی که جوش سر سفید بزرگ یا به خصوص برآمده شده باشد.

  • برآمدگی های ( کومدون ) باز یاجوش های سرسیاه

این نوع از جوش ها لکه ‌های ریز ، به رنگ تیره و باز بوده که امکان دارد به شکل فرورفتگی های کمی پدیدار شوند. پوست در کناره های این نوع از جوش ها اغلب حالت معمولی داشته ، ولی در قسمت مرکزی جوش سر سیاه مات تر از نواحی اطراف آن می‌باشد. این رنگ تیره به دلیل چرک و عفونت نمی‌باشد.  این نوع از جوش ها مانند جوش های سر سفید بوده که باز و گشاد هستند. هنگامی که محتویات جوش های سرسفید در مقابل هوا قرار می گیرند ، تیره خواهند شد.

روشهایی برای  برطرف کردن جوشهای سرسفید و سرسیاه

بسیاری از شستشو دهنده ها ، پاک کننده ها ، ژل ها ، تونرها و کرم های بدون نسخه قادر هستند جوش های غیر التهابی را رفع کنند. این محصولات دارای فرمولی از مواد فعال هستند. موارد زیر درمان های بدون نسخه بوده که می‌توانند به از بین بردن این نوع از جوش ها کمک کنند :

درمان خانگی و تغییر در روش زندگی هم قادر است به کم کردن بیشتر شکل های جزئی جوش های غیرالتهابی کمک نماید. این درمان ها شامل:

  • صورت را با آب ولرم و صابون دو بار در روز شستشو دهید.
  • پاک کننده هایی که به پوست آسیب نمی‌زنند را مورد استفاده قرار دهید.
  • آبرسانی به پوست با روش های مختلف
  • تلاش کنید در معرض نور آفتاب قرار گرفتن را کم نمایید.
  • همیشه در خارج از منزل کرم ضد آفتاب را مورد استفاده قرار دهید.

شخصی که به جوش دچار شده است به هیچ وجه نباید به جوش های خود دست بزند. انجام این کار باعث به وجود آمدن مشکلاتی مثل جای جوش و ایجاد کیست و ندول خواهد شد. شخص که جوش های خیلی زیاد و شدیدی دارد امکان داشته جوش های التهاب ‌دار را در تمام چهره ، قفسه‌ی سینه و سایر نقاط بدن خود ببیند. 

نوع های خفیف جوشهای التهابی

  • پاپول ها یابرجستگی های ریزقرمز رنگ

 این جوش ها برجستگی های ریز روی پوست هستند که قطر آن کمتر از یک سانتی متر است. شکل ظاهری این نوع جوش ها جامد ، قرمز و برآمده می‌باشد. همچنین اغلب پوست اطراف این نوع جوش ها ملتهب است. 

  • پوسچول یاجوش های التهابی که ازعفونت برخوردارهستند

این جوش ها برآمدگی های بزرگتر و حساس با مرکز دایره ای مشخص هستند که دارای عفونت زرد یا سفید می‌باشند. نواحی اطراف این نوع جوش ها در پوست هایی که روشن بوده قرمز یا صورتی و در پوست هایی که تیره هستند قهوه ای یا سیاه می‌باشد. عفونتی که در این نوع از جوش ها وجود دارد اغلب ترکیبی از یاخته های ایمنی و باکتریایی بوده که در منفذهایی که بسته هستند جمع شده‌اند. این جوش‌ها اغلب به جوش‌ های سرسفید شباهت داشته ولی خیلی بزرگ‌ تر و ملتهب‌ تر.

راه های درمان جوشهای التهابی که عفونت دارند

درمان خانگی و داروهای بدون نسخه می توانند پاپول و پوسچول را رفع نمایند. این موارد شامل کارهای زیر می‌باشد :

  • روزی دو مرتبه قسمتی که جوش زده را با آب خنک و صابون شستشو دهید.
  • به کار بردن محصولات حاوی بنزوئیل پراکسید جهت مبارزه با باکتری ها بسیار موثر است.
  • به کار بردن محصولاتی که دارای سالیسیلیک اسید بوده برای از بین بردن یاخته های مرده پوست و دیگر مواد زائد خیلی موثر است.

نوع های شدید جوشهای التهابی

  • ندول ها یاجوشهای زیرپوستی سفت و درد‌آور

 این جوش ها توده های محکم ، سفت و ملتهبی بوده که در اعماق پوست ایجاد می‌شوند. درست است که این نوع جوش ها زیر پوستی بوده ولی می‌توان سر آن ها را مشاهده کرد. این نوع از جوش ها شکل شدیدی از جوش بوده و قادر هستند پوست را تیره یا زخم کنند. ندول زمانی به وجود می‌آید که منفذهای مسدود شده عفونت و در زیر پوست ورم کرده باشند. بنابراین  این نوع جوش ممکن است شدیدتر از آن چیزی باشد که ظاهرش نشان می‌دهد.

  • کیست ها یاجوشهای زیرپوستی درد‌آور وحاوی عفونت

این نوع از جوش ها توده های خیلی بزرگ و درد آور بوده که به رنگ قرمز یا سفید قابل مشاهده هستند و در عمق پوست به وجود می‌آیند. این جوش ها از چرک یا عفونت پر شده و اغلب اگر لمس شوند نرم می‌باشند. حادترین نوع  جوش کیست ها هستند و در موارد شدید، امکان دارد شخص جهت درمان احتیاج به جراحی داشته باشد. در صورتی که معالجه‌ی به خوبی انجام شود جای این نوع از جوش ها به سختی قابل رویت می‌باشد.

راه های درمان جوشهای ندول و کیست

اشخاصی که دارای این نوع از جوش های شدید هستند دیگر نمی توانند آن ها را در منزل درمان کنند. این جوش ها احتیاج به درمان به واسطه‌ی پزشک یا متخصص پوست خواهند داشت. متخصص پوست امکان دارد ترکیبی از داروها و روش ها را برای درمان ندول ها و کیست ها پیشنهاد دهد. بعضی از این روش ها را در زیر برای شما بیان می‌کنیم :

  • داروهای آنتی بیوتیکی مثل تتراسایکلین ، داکسی سایکلین و آموکسی سیلین را تجویز می‌کند.
  • داروهای ضد بارداری خوراکی جهت جوش هایی که منشا آن هورمون است.
  • رتینوئیدهای سیستماتیک مثل ایزوترتینوئین
  • تزریق کردن استروئید
  • معالجه‌ی فوتودینامیک جهت مبارزه با میکروب ها
  • عمل و جراحی جهت از بین بردن کیست های بزرگ

دیدگاه کاربران

هیچ دیدگاهی برای این مقاله نوشته نشده است.

دیدگاه شما

محصولات جدید فروشگاه هیوا

برس مو چوبی بامبو مدل خرگوشی
برس مو چوبی بامبو مدل خرگوشی
198,000 تومان
لوسیون بدن تیوپی هلو بیوآکوا BIOAQUA
لوسیون بدن تیوپی هلو بیوآکوا BIOAQUA
62,000 تومان
فوم پاک کننده آرایش کلاژن ساز وکالی WOKALI
فوم پاک کننده آرایش کلاژن ساز وکالی WOKALI
215,000 تومان
کرم رفع خشکی و ترک پا عصاره برنج WOKALI
کرم رفع خشکی و ترک پا عصاره برنج WOKALI
145,000 تومان
اسکراب شنی شیر الاغ وکالی WOKALI
اسکراب شنی شیر الاغ وکالی WOKALI
198,000 تومان
فوم شوینده براش دار عصاره برنج WOKALI
فوم شوینده براش دار عصاره برنج WOKALI
189,000 تومان
کرم ضدلک و چروک فوری حلزون وکالی WOKALI
کرم ضدلک و چروک فوری حلزون وکالی WOKALI
149,000 تومان
لوسیون بدن شیر الاغ  WOKALI
لوسیون بدن شیر الاغ WOKALI
198,000 تومان

بیشتر بخوانید