آیا رتینول به پوست شما آسیب می‌رساند؟

28 تیر‌ماه 1402

آیا رتینول به پوست شما آسیب می‌رساند؟

در زمینه مراقبت از پوست، رتینول یک ترکیب محبوب است که فرآیند روتین پوستی را کارآمد می‌سازد. داشتن پوستی شاداب و سلامت یکی از معیارهای زیبایی بوده و استفاده از این ترکیب راز داشتن پوستی سالم و بی نقص است. این ماده موثره یک نوع ویتامین A است که عملکرد ضد پیری دارد.

محصولات حاوی این نوع ویتامین، در از بین بردن لک‌های قهوه‌ای، منافذ باز و آسیب‌های پوستی نقش موثری ایفا می‌کند. توصیه می‌شود استفاده از آن برای پوست حساس به تدریج صورت پذیرد تا از خشکی و حساسیت ممانعت شود.

بهتر است در نظر گرفتن آسیب‌ها و عوارض جانبی آن، در کنار فواید بی‌نظیری که دارد در نظر گرفته شود. در این مقاله علاوه بر مزایا، کاربرد و عوارض این ماده شگفت انگیز به معرفی سرم رتینول و نقش آن در ترمیم و جوانسازی پوست خواهیم پرداخت.

فواید رتینول برای پوست

فواید رتینول برای پوست

رتینول می‌تواند با دارا بودن مولکول‌های کوچک، به لایه میانی و لایه شاخی پوست نفوذ کرده و در خنثی کردن اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد موثر  عمل کند. این ماده با نفوذ به لایه درم، گردش خون مویرگی را افزایش داده و ترمیم و تکثیر سلول‌ها را تسهیل می‌بخشد. همچنین فرآیند تولید کلاژن و الاستین را بهبود بخشیده و منجر به بهبود بافت پوست می‌گردد.

این ماده در اشکال مختلفی از جمله پماد، قرص، سرم و آمپول در دسترس است. به دلیل دارا بودن خواص ضد پیری یکی از اصلی‌ترین مواد موجود در محصولات جوانساز پوست است و عملکرد قدرتمندی در بهبود مشکلات پوستی دارد.

ضد پیری

بروز نشانه‌های پیری با افزایش سن امری بدیهی است. رتینول آنتی اکسیدانی قوی بوده که ماده ضروری در محصولات ضد پیری به شمار رفته و در کاهش علائم پیری پوست و ایجاد چین و چروک، کاهش حالت ارتجاعی پوست و لک‌های پیری موثر است.

کاهش آکنه

رتینول جهت درمان آکنه، جوش، جای جوش و بهبود لک ناشی از آن مفید بوده و قادر است با کاهش تولید چربی ظاهر منافذ و اسکار آکنه را به مرور کاهش دهد. این ماده بر خلاف سایر ترکیبات ضد جوش به لایه‌های پایینی پوست نفوذ کرده و در هموار سازی بافت پوست کاربرد دارد.

بهبود ترک‌های پوست

رتینول ترک‌های ناشی از بارداری و افزایش یا کاهش وزن را بهبود بخشیده و با تقویت ساختار الاستیته پوست در کمرنگ شدن ترک‌های پوستی نقش بسزایی ایفا می‌کند.

ترمیم پوست

رتینول برای پوست خواص تسکین دهنده داشته و در بهبود ظاهر ناهموار پوست، قرمزی و حساسیت پوست تاثیر چشم‌گیری داشته و با افزایش گردش خون سلولی و افزایش قدرت ترمیم سلول‌ها اثرگذار است.

عوارض رتینول

با وجود مزایای بی‌شمار رتینول برای پوست، ممکن است مصرف این ماده عوارضی را برای پوست به وجود آورد. استفاده مقطعی و کوتاه مدت معمولا برای پوست عارضه خاصی ایجاد نمی‌کند اما استفاده بیش از اندازه و یا نادرست، خشکی و تحریک پوست را به دنبال دارد.

برخی عوارض جانبی شامل موارد زیر است:

خشکی پوست

معمولا در ابتدای مصرف محصولات حاوی رتینول به دلیل کاهش تولید چربی و سبوم توسط سلول‌های پوستی خشکی و پوسته شدن ایجاد می‌شود. با استفاده مداوم و تدریجی، این عارضه کاهش می‌یابد.  استفاده از کرم‌های مرطوب کننده و آبرسان نیز نقش مهمی در رفع این عارضه ایفا می‌کنند.

حساسیت پوستی

عوارض ناخوشایندی از جمله سوزش، قرمزی، خارش و حساسیت در برخی افراد رخ داده و معمولا بسیار خفیف هستند. این ماده سودمند حساسیت به نور آفتاب را افزایش داده و استفاده از ضد آفتاب در زمان استفاده از رتینول، در کاهش بروز حساسیت موثر است.

افزایش آکنه

عملکرد لایه برداری رتینول در برون ریزی آکنه‌های پوستی اثر گذار بوده و در ابتدای مصرف امکان افزایش آکنه و التهاب وجود دارد. با گذشت زمان و طی شدن مراحل لایه برداری این مشکل رفع خواهد شد.

طرز استفاده رتینول

بهترین روش استفاده از رتینول

رتینول در کاهش خطوط ریز و افزایش تولید کلاژن موثر بوده و آکنه، منافذ باز پوست، جوش‌های سرسیاه و سرسفید را درمان می‌کند. با وجود خواص بی‌شمار آن برای پوست طرز استفاده صحیح از این ماده بسیار مهم است.

پیشنهاد می‌شود این ماده بی‌نظیر در روتین پوستی شب هنگام یا بعد از ظهر و قبل از درمان‌های سنگین پوستی قرار گیرد. استفاده از آن در هنگام شب باعث می‌شود پوست فرصت کافی جهت بهره بردن از تاثیرات موثر را داشته باشد.

زمان استفاده از رتینول برای افراد مختلف با توجه به زمان بروز علائم پیری و چین و چروک متفاوت است. این ماده برای پوست یک درمان موضعی بوده و در قالب کرم، قرص، آمپول، ژل و سرم رتینول اوردینری اصل تولید و عرضه شده است.

 بهترین روش اضافه کردن به روتین پوستی به میزان کم و در ابتدا دو یا سه بار در هفته است. جهت پیشگیری از خشکی پوست از یک مرطوب کننده جهت رطوبت رسانی به پوست بهره بگیرید.

در این ویدیو از سایت هیوا بیویتی ما چند نکته دسته اول دیگر درباره سرم رتینول ارودینری را توضیح داده‌ایم

تماشای این ویدیو را از دست ندهید

 

مهمترین نکات استفاده از رتینول

بهتر است جهت حصول نتیجه بهتر و جلوگیری از عوارض جانبی با یک پزشک مشورت کرده و تا با توجه به نوع پوست و نیاز شما محصول متناسب با پوست شما را پیشنهاد دهد. در زیر به برخی از نکات مهم اشاره می‌کنیم:

تمیز کردن پوست

بهتر است قبل از استفاده از پماد رتینول، پوست خود را با یک شوینده لطیف و متناسب با نوع پوست خود شستشو داده تا آن را از هر گونه آلودگی، گرد و غبار و آرایش پاک کنید.

مصرف تدریجی

بهتر است در ابتدا مقدار کمی از محصولات حاوی این ماده را استفاده کرده تا پوست به تدریج به آن عادت کند و بعد از آن میزان مصرف را افزایش دهید.

استفاده از مرطوب کننده

بعد از استفاده از رتینول، مرطوب کننده ملایم می‌تواند رطوبت پوست را حفظ کرده و مانع از ایجاد خشکی، سوزش و خارش شود.

استفاده از ضد آفتاب

با توجه به لایه برداری پوست توسط رتینول، حساسیت پوست در برابر آسیب اشعه ماوراءبنفش افزایش یافته و دچار آفتاب سوختگی می‌شود. استفاده از کرم ضد آفتاب با فاکتور حفاظتی بالا و سایر عوامل محافظتی از جمله کلاه و عینک توصیه می‌شود.

رتینول در بارداری و شیردهی

استفاده از رتینول در دوران بارداری و شیردهی

استفاده از رتینول برای پوست در دوران بارداری منجر به ناهنجاری‌های ژنتیکی و سقط جنین شده و عوارض جبران ناپذیری به همراه دارد. مطالعات نشان داده مصرف آن در دوران بارداری عوارض جانبی جدی برای جنین در پی دارد.

به طور کلی حفظ سلامت جنین از اهمیت بالایی برخوردار بوده و اگر در حال استفاده از این ماده هستید از روش‌های پیشگیری برای بارداری استفاده کنید.

بهتر است استفاده از آن در دوران شیردهی با مشورت پزشک متخصص پوست صورت گیرد و همچنین توجه کنید که این ترکیب با پوست کودک در تماس نباشد. پزشک متخصص می‌تواند شما را در مورد مراقبت از پوست در دوران شیردهی و بارداری راهنمایی کند.

انواع محصولات حاوی رتینول

محصولات حاوی این ماده سودمند انواع متنوعی داشته که استفاده از آن به بهبود بافت و ساختار پوست کمک می‌کند. بسیاری از برند‌ها در حوزه مراقبت از پوست رتینول برای تولید محصولات خود بهره گرفته و به دلیل خواص آن برای پوست، در ساخت محصولات آرایشی بهداشتی نیز استفاده می‌شود.

انواع محصولات حاوی رتینول شامل:

  • پماد
  • سرم
  • آمپول
  • کرم
  • قرص

محصولات حاوی این نوع ویتامین برای پوست، تداعی کننده سرم‌ها و کرم‌های ضد پیری و جوانساز هستند. سرم رتینول با اثرگذاری بالاتری نسبت به کرم و پماد عمل می‌کند. بهترین سرم رتینول، سرم اوردینری است که از جمله پرفروشترین و محبوب‌ترین محصولات مراقبت از پوست است.

 

سرم رتینول اوردینری

 

درباره سرم رتینول اوردینری

برند اوردینری از تولیدات کشور کانادا بوده و طرفداران زیادی دارد. سرم رتینول اوردینری تاثیری جادویی در کاهش چین و چروک داشته و علائم پیری پوست را به تاخیر می‌اندازد. سرم گران اکتیو رتبنول اوردینری در ترمیم و جوانسازی پوست موثر بوده و خاصیت ضد لک دارد.

سرم اوردینری فاقد عطر و اسانس بوده و در تولید آن از مواد شیمیایی مضر از جمله پارابن و سولفات استفاده نشده است. سرم اوردینری فاقد تست حیوانی بوده و این ویژگی از مزایای خرید سرم اوردینری به شمار می‌رود.

فرمولاسیون سرم اوردینری گیاهی و وگان بوده و با درپوش قطره چکانی و بطری شیشه‌ای در بازار عرضه شده است. قیمت سرم اوردینری بسیار مناسب بوده و یک محصول تاثیر گذار و محبوب است.

سخن پایانی

رتینول یک ماده شگفت انگیز و بی‌نظیر در حفظ سلامت و شادابی پوست است که در کاهش روند پیری پوست و افزایش استحکام و کلاژن سازی موثر است. امروزه از این ماده سودمند در تولید محصولات ضد چروک و ضد پیری بهره گرفته شده و انواع سرم‌های حاوی رتینول در برندهای معتبر عرضه شده است.

منبع: abeautyedit

دیدگاه کاربران

هیچ دیدگاهی برای این مقاله نوشته نشده است.

دیدگاه شما

محصولات جدید فروشگاه هیوا

28%
سرم ترمیم کننده و ضد چروک اسمارت کلینیک ۵۰ میل
سرم ترمیم کننده و ضد چروک اسمارت کلینیک ۵۰ میل
3,200,000 تومان
2,300,000 تومان
15%
سرم التیام بخش و ترمیم بریر اوردینری The Ordinary Soothing and Barrier Support Serum
سرم التیام بخش و ترمیم بریر اوردینری The Ordinary Soothing and Barrier Support Serum
1,980,000 تومان
1,670,000 تومان
22%
ضدلک بسیار قوی ایون بتر کلینیک حجم 10 میلی لیتر
ضدلک بسیار قوی ایون بتر کلینیک حجم 10 میلی لیتر
1,980,000 تومان
1,540,000 تومان
28%
کرم دور چشم بنفیانس شیسیدو اورجینال
کرم دور چشم بنفیانس شیسیدو اورجینال
3,900,000 تومان
2,780,000 تومان
34%
مرطوب کننده دراماتیکالی پوست مختلط چرب دیفرنت کلینیک حجم 60 میل
مرطوب کننده دراماتیکالی پوست مختلط چرب دیفرنت کلینیک حجم 60 میل
980,000 تومان
640,000 تومان
30%
ضد آفتاب ضد لک اکتیو یونیفای ایزدین ACTIVE UNIFY SPF+50 حجم 50 میل
ضد آفتاب ضد لک اکتیو یونیفای ایزدین ACTIVE UNIFY SPF+50 حجم 50 میل
1,780,000 تومان
1,230,000 تومان
26%
سرم ضد لک کلینیک even better ۱۰۰ میل
سرم ضد لک کلینیک even better ۱۰۰ میل
3,400,000 تومان
2,500,000 تومان
31%
صابون ضد قارچ و خوشبو کننده پا
صابون ضد قارچ و خوشبو کننده پا
129,000 تومان
89,000 تومان

بیشتر بخوانید