سرم پپتید چیست و برای پوست چه فوایدی دارد؟

02 شهریور‌ماه 1402

سرم پپتید چیست و برای پوست چه فوایدی دارد؟

دنیای مراقبت از پوست به طور مداوم با بکارگیری فناوری‌های مدرن و نوآوری در تولید محصولات جدید ما را شگفت‌زده می‌کند. از میان این ترکیبات و محصولات یکی از موادی که برای پوست ضروری است پپتید است. سرم پپتید، کرم و سایر محصولات مراقبتی حاوی این ماده ارزشمند به تولید کلاژن در پوست کمک کرده و پوست را به بهترین حالت تغییر می‌دهد. بدن ما به طور طبیعی کلاژن تولید می‌کند اما با افزایش سن تولید آن در بدن کاهش می‌یابد. کلاژن عامل اصلی جلوگیری از چین و چروک پوست است. در این مقاله سعی داریم به خواص پپتید و محصولات حاوی آن پرداخته و اثرات آن در جوانسازی پوست را بررسی کنیم.

پپتید چیست؟

پپتید نسخه کوچکتری از پروتئین‌ها بوده که به طور طبیعی در پوست وجود دارد. پپتیدها  زنجیره‌ای از اسیدهای آمینه هستند که در ساختار پروتئینی سلول‌ها و بافت‌های بدن نقش مهمی ایفا می‌کنند. این ماده برخلاف کلاژن‌ها اندازه کوچکی دارد و براحتی در پوست نفوذ می‌کند. کمپانی‌های محصولات آرایشی و بهداشتی از این ویژگی جهت ساختن سرم پپتید جهت تولید کلاژن و الاستین در پوست بهره گرفته‌اند. سرعت جذب این ماده در بدن نسبت به پروتئین بیشتر بوده و راحت‌تر به پوست نفوذ می‌کند. بنابراین تاثیرگذاری آن را به طور چشم‌گیری افزایش داده و موجب بهبود بافت پوست می‌شود.

پپتید می‌تواند پوست را برای ساختن کلاژن بیشتر تحریک کرده و پوست را صاف، یکدست و جوان کند. کلاژن در استحکام بافت پوست نقش داشته و موجب کاهش چین و چروک و خطوط ریز می‌شود. از اتصال دو یا چند آمینو اسید پپتید تشکیل می‌شود. اگر تعداد این آمینو اسیدها کمتر از ده هزار باشد به آن پلی پپتید و اگر بیشتر از این مقدار باشد به آن پروتئین می‌گویند. پپتید زنجیره‌ای از اسید آمینه است که پروتئین‌های بدن از جمله کلاژن‌های پوست را می‌سازد. پروتئین از ایجاد چین و چروک، خشکی و شکنندگی مو و ناخن جلوگیری می‌کند.

فواید پپتید برای پوست

انواع مختلفی از پپتید وجود داشته که برخی از آن‌ها برای پوست مفید هستند. اما همه آن‌ها در محصولات مراقبتی به کار نمی‌روند. با اینکه پپتید در بدن وجود دارد ما نیاز به پپتید بیشتری داریم زیرا پس از 30 سالگی به ازای هر یک سالی که سن ما افزایش می‌یابد یک درصد از کلاژن بدن کاهش می‌یابد. بنابراین علائم و نشانه‌های پیری پوست نمایان می‌شوند. محصولاتی که حاوی این ترکیب هستند از جمله سرم پپتید می‌تواند در پیشگیری از بروز نشانه‌های پیری موثر بوده و چهره را شاداب و جوان نگه دارد.

استفاده از سرم پپتید در روتین مراقبت از پوست علاوه بر خواص ضد پیری موجب تسریع بهبود زخم و آسیب‌های پوستی شده و پوست را محکم و شفاف می‌کند. از جمله فواید پپتید برای پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

فواید پپتید برای پوست

  • خواص ضد پیری

از جمله خواص پپتیدها افزایش خاصیت ارتجاعی پوست و تحریک رشد کلاژن و الاستین در پوست است. در نتیجه استحکام پوست افزایش یافته و چین و چروک پوست بهبود می‌یابد. بنابراین سرم پپتید نقش موثری در کاهش خطوط و چین و چروک داشته و می‌تواند علائم پیری پوست را به تعویق بیندازد. یکی از مهمترین مزیت استفاده از پپتید جلوگیری از چین و چروک، خطوط ریز و شکننده شدن مو و ناخن است. این ماده در پرتر شدن پوست و کاهش چین و چروک موثر بوده و تاثیر چشم‌گیری در جوانسازی پوست دارد.

  • استحکام پوست

علاوه بر توانایی پپتیدها در تحریک تولید کلاژن، این ماده بی‌نظیر در افزایش الاستین نیز موثر بوده و در سرم پپتید و بسیاری دیگر از محصولات برای سفت و محکم شدن پوست به کار می‌روند. در نتیجه پوست جوانی و شادابی خود را بازمی‌یابد. پپتیدها همچنین در افزایش گردش خون سلولی موثر بوده و سد دفاعی پوست را تقویت می‌کنند. این خاصیت موجب مقاومت پوست در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد شده و به ترمیم و بازسازی آن کمک می‌کند.

  • خاصیت ضد التهاب

رادیکال‌های آزاد می‌تواند علاوه بر پیری زودرس در قرمزی، خارش، التهاب و آسیب پوست اثر گذار باشد. محصولات مراقبت از پوست نظیر سرم پپتید، آنتی اکسیدان‌های لازم را به پوست رسانده و مانع از التهاب پوست می‌شود. همچنین محصولاتی نظیر پرایمر صورت به کاهش قرمزی موضعی ایجاد شده بر اثر افزایش فشار خون مویرگی کمک می کند. بنابراین پوست صاف و یکدست شده و شفاف می‌شود. پپتیدها همچنین خاصیت ضد میکروبی داشته و موجب از بین رفتن باکتری‌های مولد آکنه می‌شود.

  • کاهش منافذ باز

منافذ باز پوست معمولا در ناحیه چانه، پیشانی و بینی قرار دارند و می‌توانند ظاهر پوست را نامطلوب و ناهموار کنند. پپتیدها با تنظیم چربی پوست و کنترل ترشح آن در مناطق مستعد به کاهش منافذ باز کمک می‌کنند. سرم پپتید قادر است با تحریک تولید کلاژن و الاستین موجب جمع شدن و تقویت پوست شده و منافذ باز را بهبود بخشد. همچنین با ترمیم و بازسازی پوست به تقویت و بهبود ظاهر منافذ باز کمک می‌کند.

محصولات حاوی پپتید

بهترین محصولات مراقبتی حاوی پپتید

تحقیقات نشان داده استفاده موضعی از این ماده در محصولات مراقبتی از جمله سرم پپتید، کرم‌ها و سایر محصولات، تاثیر مثبتی در بهبود بافت پوست و حفظ سلامت آن دارد. این ماده بی‌نظیر موجب آبرسانی پوست شده و برای استفاده در روتین پوستی مناسب است. سرم پپتید و مرطوب کننده‌های حاوی این ترکیب باید از طریق پوست جذب شوند تا اثرگذاری موثری داشته باشند. پپتیدها با ارسال سیگنال‌هایی که برای تولید کلاژن و الاستین به سلول‌ها می‌فرستند موجب جوانسازی پوست شده و آن را محافظت و تغذیه می‌کنند.

پپتید برای انواع پوست قابل استفاده بوده و برخلاف رتینول به تحریک و قرمزی پوست منجر نمی‌شود. سرم بافه پپتید کوپر یک درصد اوردینری از جمله محصولات مراقبتی است که خاصیت ضد پیری داشته و موجب قوام و سلامت پوست می‌شود. این سرم قدرت کشسانی و الاستیته پوست را افزایش داده و موجب نرمی و لطافت آن می‌شود. سرم پپتید اوردینری در بهبود بافت پوست موثر بوده و در کاهش نشانه‌های پیری موثر است.

پپتیدها علاوه بر خواصی که برای پوست دارند قادرند با افزایش کلاژن از ریزش مو و آسیب آن جلوگیری کنند. کلاژن تا 90 درصد ریزش مو را کاهش داده و افرادی که کلاژن بالاتری دارند میزان ریزش موی کمتری نیز دارد. با افزایش میزان کلاژن در فولیکول مو پیوند‌های پپتیدی بین سلولی تقویت شده و مقدار قابل توجهی از ریزش مو جلوگیری می‌شود. یکی از پرطرفدارترین محصولات مراقبتی مو، سرم پپتید اوردینری بوده که بهترین سرم ضد ریزش مو شناخته شده است. این سرم با بهره گیری از خواص پپتیدها به تحریک فولیکول‌ها و رشد موها کمک می‌کند.

سرم پپتید اوردینری

قیمت و خرید سرم پپتید

قیمت سرم پپتید اوردینری با توجه به فروشگاه‌ها و مکان‌های جغرافیایی عرضه این محصول متفاوت بوده و نوسانات دلار بر قیمت نهایی محصول تاثیر گذار است. پیشنهاد می‌کنیم این محصول را جهت بهره‌گیری بهتر از خواص و اثربخشی آن از فروشگاه‌ها و یا وبسایت‌های معتبر از جمله هیوا بیوتی خریداری کرده و از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این محصول بهره‌مند شوید. این سرم از کشور هلند و کانادا وارد شده و کیفیت بی‌نظیری دارد.

سرم پپتید چگونه به پوست کمک می‌کند؟

هدف اصلی پپتیدها کاهش علائم پیری و افزایش کلاژن سازی پوست است. پپتیدها پیام رسان‌هایی هستند که با فرستادن سیگنال به سلول‌های پوست موجب تحریک کلاژن و الاستین پوست شده و با نشانه‌های پیری زودرس مقابله می‌کنند. وزن پپتیدها بسیار سبک بوده و براحتی در پوست نفوذ می‌کنند. به همین خاطر ساخت محصولات مراقبتی مثل سرم پپتید نتایج بهتری را در طول زمان نشان می‌دهد. پپتیدها با سایر ترکیبات از جمله ویتامین C، اسیدهیالورونیک، نیاسینامید و آنتی اکسیدان‌ها به خوبی سازگار هستند. اما این ماده با آلفاهیدروکسی اسید(AHA) کارایی کمتری دارد.

محصولات حاوی پپتید برای چه افرادی مناسب است؟

سرم پپتید یا کرم حاوی این ترکیب برای افرادی که زمان زیادی را در آفتاب می‌گذرانند گزینه مناسبی است. زیرا این ماده می‌تواند با تحریک تولید ملانین یا رنگدانه پوست موجب محافظت از پوست در برابر اشعه آفتاب شود. مصرف پپتید بافت پوست را محکم کرده و خاصیت ارتجاعی آن را بهبود می‌بخشد. بنابراین روند پیری پوست کند شده و سلامت پوست بهبود می‌یابد. مصرف سرم پپتید به دلیل خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی می‌تواند در تسریع روند بهبود زخم موثر باشد.

سخن پایانی

پپتیدها در رفع نیازهای ضد پیری پوست موثر بوده و استفاده از آن‌ها همراه با ترکیبات ویتامین C، نیاسینامید، سرامیدها، هیالورونیک اسید و ویتامین E در داشتن پوستی جوان و سلامت تاثیر بسزائی دارد. نتایج استفاده از پپتیدها برای هر فرد و محصول متفاوت بوده و مصرف منظم آن در حصول نتیجه مطلوب بسیار تاثیر گذار است. پپتیدها علاوه بر پوست، خواص فوق‌العاده‌ای برای مو دارند. اوردینری از جمله برندهای است که با بهره گیری از خواص این ماده در سرم های بی‌نظیر خود استفاده  کرده است.

منابع: healthline

colorescience

دیدگاه کاربران

هیچ دیدگاهی برای این مقاله نوشته نشده است.

دیدگاه شما

محصولات جدید فروشگاه هیوا

28%
سرم ترمیم کننده و ضد چروک اسمارت کلینیک ۵۰ میل
سرم ترمیم کننده و ضد چروک اسمارت کلینیک ۵۰ میل
3,200,000 تومان
2,300,000 تومان
15%
سرم التیام بخش و ترمیم بریر اوردینری The Ordinary Soothing and Barrier Support Serum
سرم التیام بخش و ترمیم بریر اوردینری The Ordinary Soothing and Barrier Support Serum
1,980,000 تومان
1,670,000 تومان
22%
ضدلک بسیار قوی ایون بتر کلینیک حجم 10 میلی لیتر
ضدلک بسیار قوی ایون بتر کلینیک حجم 10 میلی لیتر
1,980,000 تومان
1,540,000 تومان
28%
کرم دور چشم بنفیانس شیسیدو اورجینال
کرم دور چشم بنفیانس شیسیدو اورجینال
3,900,000 تومان
2,780,000 تومان
34%
مرطوب کننده دراماتیکالی پوست مختلط چرب دیفرنت کلینیک حجم 60 میل
مرطوب کننده دراماتیکالی پوست مختلط چرب دیفرنت کلینیک حجم 60 میل
980,000 تومان
640,000 تومان
26%
سرم ضد لک کلینیک even better ۱۰۰ میل
سرم ضد لک کلینیک even better ۱۰۰ میل
3,400,000 تومان
2,500,000 تومان
30%
ضد آفتاب ضد لک اکتیو یونیفای ایزدین ACTIVE UNIFY SPF+50 حجم 50 میل
ضد آفتاب ضد لک اکتیو یونیفای ایزدین ACTIVE UNIFY SPF+50 حجم 50 میل
1,780,000 تومان
1,230,000 تومان
31%
صابون ضد قارچ و خوشبو کننده پا
صابون ضد قارچ و خوشبو کننده پا
129,000 تومان
89,000 تومان

بیشتر بخوانید