ماندلیک اسید در محصولات مراقبتی چه کاربردی دارد؟

23 مرداد‌ماه 1402

ماندلیک اسید در محصولات مراقبتی چه کاربردی دارد؟

تاکنون در مورد خواص هیالورونیک اسید، سالیسیلیک اسید و نیاسین آمید بسیار خوانده و شنیده‌ایم. ماندلیک اسید یا جوهر بادام تلخ یک ماده شیمیایی مهم در گروه اسیدهای موجود در محصولات مراقبت از پوست است.

در این مقاله سعی داریم به شرح این ماده و فواید ارزشمند آن پرداخته و تفاوت آن با سایر اسیدها را بررسی کنیم. همچنین به معرفی محصولات مراقبتی حاوی ماندلیک اسید بپردازیم.

معرفی ماندلیک اسید یا جوهر بادام تلخ(mandelic acid)

ماندلیک اسید نوعی آلفاهیدروکسی اسید است که از بادام تلخ گرفته می‌شود. آلفاهیدروکسی اسید یا AHA یک نوع اسید آلی است که به صورت طبیعی در گیاهان و جانوران یافت می‌شود و به عنوان یک ماده شیمیایی مهم در صنایع داروسازی و غذایی استفاده می‌شود. ماندلیک اسید یک ماده ضد پیری بوده که نام آن از کلمه آلمانی “mandel” به معنی بادام گرفته شده است.

ماندلیک اسید از خانواده آلفاهیدروکسی اسیدها بوده که اسید آلفای درشت مولکول است و در محصولات لایه‌بردار و روشن کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد. عملکرد ماندلیک اسید به گونه‌ای است که با حل کردن و شل کردن پیوندها و اتصالات سطحی پوست به نام دسموزوم، موجب ریزش طبیعی سلول‌ها شده و پوست را جوان و محکم نگه می‌دارد. لایه برداری پوست ویژگی تمام آلفاهیدروکسی اسیدها بوده و این ماده محلول در روغن می‌تواند در لایه‌های عمیق‌تر پوست نیز نفوذ کند.

با افزایش سن نوسازی پوست کند شده و الاستیته پوست کاهش می‌یابد. با کم شدن خاصیت ارتجاعی پوست چین و چروک پدیدار شده و نشانه‌های پیری و تغییر رنگ پوست قابل مشاهده است. لایه بردارهای شیمیایی مثل AHA قادرند علائم پیری پوست را کاهش داده و بافت پوست را بهبود بخشند. از آنجائیکه این اسید حساسیت پوست به خورشید را افزایش می‌دهد برای جلوگیری از آسیب خورشید ملزم به استفاده کرم ضد آفتاب هستید.

سه دسته از اسیدهایی که برای مراقبت از پوست استفاده می‌شوند:

  • اسید آلفا هیدروکسی یا AHA مانند: اسید ماندلیک، لاکتیک و گلیکولیک
  • اسیدهای روشن کننده مانند: الاجیک اسید
  • اسید بتا هیدروکسی یا BHA مانند: سالیسیلیک اسید

تفاوت ماندلیک اسید با گلیکولیک اسید

اسید گلیکولیک یکی از اسیدهای آلفا هیدروکسی است که برای افرادی که پوست چرب و مستعد آکنه دارند مناسب است. تفاوت اسید ماندلیک و گلیکولیک در اندازه کوچکتر مولکول‌های اسید گلیکولیک بوده که موجب جذب سریعتر پوست شده و در مدت کوتاه‌تری پوست را بهبود می‌بخشد.

اسید گلیکولیک از نی‌شکر مشتق شده و محلول در آب است و اسید ماندلیک محلول در روغن بوده و از بادام گرفته می‌شود. اسید گلیکولیک برای همه انواع پوست مناسب بوده و یک گزینه ملایم‌تر از اسکراب لایه‌بردار ساینده است.

مهمترین ویژگی‌های اسید ماندلیک برای پوست

ماندلیک اسید یک آنتی ایج یا ماده ضد پیری فوری است که در محصولات مراقبت از پوست یافت می‌شود. این ماده در تسریع گردش خون موثر بوده و لایه‌برداری قدرتمند است و ترکیبات آنتی باکتریال آن خواص ضد آکنه داشته و موجب کاهش جوش‌های روی پوست می‌شود. این اسید، آکنه کیستیک را به طرز چشم‌گیری بهبود بخشیده و چربی روی پوست را متعادل می‌کند. از دیگر فواید این ماده شگفت انگیز به مواد زیر اشاره می‌کنیم:

تسریع چرخش سلولی

یکی از خواص اسید ماندلیک افزایش گردش سلولی است. این اسید سلول‌های متصل به سطح پوست را آزاد کرده، گردش سلولی را افزایش داده و آکنه را کاهش می‌دهد. این عمل موجب لایه‌برداری از پوست شده و در روشن شدن آن موثر است.

لایه برداری

ماندلیک اسید یک لایه‌بردار شیمیایی است که با از بین بردن سلول‌های قدیمی موجب بهبود بافت پوست شده و در نوسازی سلولی موثر است. این ماده موجب کاهش اندازه منافذ شده و با روشن کردن آن، در یکدست شدن رنگ پوست و یکنواخت شدن آن تاثیر گذار است. بنابراین در روتین مراقبت از پوست جهت رفع آسیب‌های ناشی از اشعه آفتاب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ماندلیک اسید برای پوست

ضد باکتریایی

در کنار خواص لایه‌برداری و روشن کردن پوست می‌توان به خاصیت ضد باکتریایی اسید ماندلیک اشاره کرد. این خاصیت باعث شده که از این ماده در تولید برخی داروهای ضد التهابی  و محصولات مراقبتی استفاده شود. این ویژگی به بهبود آکنه، کدری پوست و ناهمواری‌های سطح پوست کمک می‌کند.

 ماندلیک اسید چه مشکلاتی از پوست را بر طرف می‌کند

اسید ماندلیک می‌تواند آکنه، هایپر پیگمانتاسیون، چین و چروک و بافت ناهموار پوست را درمان کند. به دلیل ساختار ویژه این ماده در مقایسه با سایر AHA ها ، ترکیب ملایمی برای پوست بوده و تحریکات کمتری برای پوست دارد.

بهبود چین و چروک

این ماده تولید کلاژن را افزایش داده و در کاهش خطوط ریز و چین و چروک پوست تاثیر چشم‌گیری دارد. این اسید به استحکام پوست کمک کرده و درمان ملایمی جهت جلوگیری از پیری پوست است. در نتیجه پوست ظاهری جوان‌تر و شاداب‌تر داشته و علائم پیری کمتر نمایان می‌شود.

آکنه و جوش

باکتری‌ها، آلودگی، چربی و روغن اضافی پوست از عوامل ایجاد جوش و آکنه است. ماندلیک اسید با حفظ تعادل چربی پوست و تنظیم تولید سبوم، از بروز آکنه جلوگیری کرده و التهابات پوست را کاهش می‌دهد. ماندلیک اسید نسبت به اسید سالیسیلیک عوارض جانبی کمتری دارد. اما باید خاطر نشان کرد کاربرد سالیسیلیک اسید به جهت جلوگیری از تجمع سلول‌های مرده در منافذ و پاکسازی آن، محصول مراقبت از پوست بسیار فوق العاده می باشد.

تغییر رنگ یا هایپرپیگمنتیشن

تغییر رنگ پوست بر اثر تجمع ملانین رخ می‌دهد. ملانین رنگدانه‌ای است که در پوست وجود داشته و تجمع آن موجب تیره شدن پوست می‌شود. نور آفتاب اصلی‌ترین عامل افزایش ملانین، ایجاد لک‌های تیره پوستی و ناهمواری است. اسید ماندلیک موجب کاهش لک‌های تیره ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب و آکنه شده و خواص روشن کنندگی دارد. تحقیقات نشان داده این ماده می‌تواند در عرض 4 هفته تغییر رنگ یا هایپرپیگمنتیشن را تا 50 درصد بهبود بخشد و موجب تصحیح رنگ پوست شود.

درمان لک‌های کبدی

یکی از خواص خارق‌العاده مراقبت از پوست ماندلیک اسید، درمان لک‌های کبدی است. این ماده کمی اثر سفید کنندگی دارد و موجب روشن شدن و تغییر رنگ لک‌های کبدی می‌شود. همچنین می‌تواند مانع از شکل‌گیری ملانین شود که تجمع بیش از حد آن موجب بروز لک‌های کبدی می‌شود.

ماندلیک اسید با خاصیت مرطوب‌کنندگی از پوست در برابر اثرات منفی رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و به از بین رفتن لک و بهبود بافت پوست کمک می‌کند. همچنین خاصیت لایه‌برداری این ماده موجب از بین رفتن سلو‌های مرده دارای ملانین شده و پوست درمان می‌شود.

عوارض جانبی اسید ماندلیک

در صورتی که اسید ماندلیک اصولی و صحیح استفاده شود هیچ گونه عارضه و خطری برای پوست نداشته و مضرات این ماده نسبت به فواید آن بسیار ناچیز است. اگر پس از چند روز یا چند هفته پوست تحریک شود، بهتر است تعداد دفعات استفاده از محصولات حاوی این ماده را کاهش داده تا پوست بهبود یابد. همچنین توصیه می‌شود، قبل از استفاده از ماندلیک اسید در هر کاربرد خاص، به مشاوره متخصصان مربوطه و دستورالعمل‌های تولید کنندگان دارو یا محصولات غذایی توجه کنید. با این حال ممکن است هر محصول مراقبتی خطر و عوارض جانبی نیز داشته باشد از جمله:

  • قرمزی
  • خارش
  • ورم

ماندلیک اسید سرم

مهمترین نکات استفاده از ماندلیک اسید برای پوست

محصولات مراقبتی بسیاری حاوی اسید ماندلیک هستند که انتخاب آن‌ها کمی سخت است. یکی از راه‌های آسان برای حل این مشکل دانستن این نکته است که برای درمان چه مشکلی از آن‌ها استفاده می‌کنید. بسیاری از افراد از سرم ماندلیک اسید و پاک کننده‌های حاوی این ماده جهت لایه‌برداری استفاده می‌کنند. پیشنهاد می‌شود این محصولات را در برنامه شبانه قرار دهید تا میزان حساسیت به نور آفتاب را کاهش دهید.

یکی از نکات مهم این است که نمی‌توانید از اسید ماندلیک به طور همزمان با رتینول استفاده کنید. زیرا استفاده منظم از این دو به قرمزی، خشکی بیش از اندازه و حساسیت پوست منجر می‌شود. توصیه می‌شود مصرف رتینول را 3 تا 5 روز قبل از اسید ماندلیک و هر گونه داروی اسیدی را از دو هفته قبل قطع کنید. با توجه به اینکه این ماده ملایم است ترکیب کردن آن با بیشتر محصولات بی‌خطر است. اما بهتر است قبل از مصرف آن از کرم ضد آفتاب و مرطوب کننده غافل نشوید.

ماندلیک اسید نیز می‌تواند موجب تحریک پوست شود و بهتر است قبل از مصرف حتما آزمایش پچ که نوعی تست پوستی جهت بررسی علت درماتیت انجام شود. در این تست مواد حساسیت‌زا که شامل 20 تا 30 نوع عصاره است روی پوست قرار می‌گیرد و تا 48 ساعت روی بازو یا پشت قرار می‌گیرند. در این مدت از انجام فعالیت شدید که به عرق کردن منجر شود و یا استحمام خودداری کنید. بعد از برداشتن پچ‌ها پوست بررسی می‌شود و هر گونه آلرژی  نشان‌دهنده حساسیت پوست به آن ماده است.

سرم ماندلیک اسید اوردینری

سرم ماندلیک اسید اوردینری یک محصول مراقبتی است که از این ماده فعال جهت بهبود و تقویت پوست بهره گرفته است. با توجه به ساختار بزرگ‌تر مولکول آن نسبت به سایر اسیدها‎، ملایم‌تر بوده و نیاز به زمان بیشتری برای نفوذ به پوست دارد. بنابراین ترکیب این ماده به شکل سرم می‌تواند کارایی آن را بهبود بخشیده و جذب آن را افزایش دهد. بهتر است برخی نکات را در مورد سرم ماندلیک اسید مورد توجه قرار دهید.

باید از تماس سرم با چشم و نواحی اطراف آن خودداری کرد. با توجه به اینکه برای ساخت این سرم اودرینری، ماندلیک همراه با هیالورونیک اسید استفاده می‌شود ممکن است میزان حساسیت پوست در برابر نور خورشید را افزایش دهد بنابراین از این سرم شب هنگام و قبل از خواب استفاده کنید. در طول دوره مصرف و دو هفته بعد از آن مصرف ضد آفتاب را به دلیل حساس شدن پوست فراموش نکنید. از استفاده بیش از حد سرم پرهیز کنید و در صورت مشاهده حساسیت‌های پوستی مصرف آن را قطع کرده و با پزشک مشورت کنید.

تولید سرم ماندلیک اسید توسط برندهای متعددی صورت گرفته که در این میان سرم ماندلیک اسید اوردینری یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین سرم‌های لایه‌بردار و بهبود رنگ پوست است. اگر به دنبال بهترین لایه‌بردار برای پوست حساس و مستعد جوش هستید، سرم ماندلیک اسید اوردینری گزینه مناسبی برای شماست.

این سرم با فرمولاسیون سبک و آبرسانی ملایم، در ایجاد پوستی صاف با بافتی یکدست و هموار موثر است. اگر تجربه استفاده از سرم ماندلیک اسید اوردینری را داشته‌اید می‌توانید نظرات خود را با ما در میان گذاشته تا با اشتراک گذاشتن آن دیگران را در انتخاب بهتر یاری دهید.

منابع: healthline  byrdie

دیدگاه کاربران

هیچ دیدگاهی برای این مقاله نوشته نشده است.

دیدگاه شما

محصولات جدید فروشگاه هیوا

برس مو چوبی بامبو مدل خرگوشی
برس مو چوبی بامبو مدل خرگوشی
198,000 تومان
لوسیون بدن تیوپی هلو بیوآکوا BIOAQUA
لوسیون بدن تیوپی هلو بیوآکوا BIOAQUA
62,000 تومان
فوم پاک کننده آرایش کلاژن ساز وکالی WOKALI
فوم پاک کننده آرایش کلاژن ساز وکالی WOKALI
215,000 تومان
کرم رفع خشکی و ترک پا عصاره برنج WOKALI
کرم رفع خشکی و ترک پا عصاره برنج WOKALI
145,000 تومان
اسکراب شنی شیر الاغ وکالی WOKALI
اسکراب شنی شیر الاغ وکالی WOKALI
198,000 تومان
فوم شوینده براش دار عصاره برنج WOKALI
فوم شوینده براش دار عصاره برنج WOKALI
189,000 تومان
کرم ضدلک و چروک فوری حلزون وکالی WOKALI
کرم ضدلک و چروک فوری حلزون وکالی WOKALI
149,000 تومان
لوسیون بدن شیر الاغ  WOKALI
لوسیون بدن شیر الاغ WOKALI
198,000 تومان

بیشتر بخوانید